بیژن بنفشه خواه : مردم حق دارند سریال کمدی خوب ببینند و حالشان بهتر شود
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۸۰۸۱
بیژن بنفشه خواه ساخت سریال هایی مانند «لیسانسه ها» را یکی از الزامات جامعه امروزی می داند و تصریح می کند که مردم حق دارند سریال های کمدی خوب و جذاب ببینند.
این شب ها آی فیلم ۲ سریال «لیسانسه ها» را برای مخاطبان فارسی زبان تاجیک و افغان خود در حال پخش دارد که بیژن بنفشه خواه هم یکی از بازیگران آن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنفشه خواه که این روزها مشغول بازی در سریال «مستوران» به کارگردانی جمال سیدحاتمی است، با سروش صحت در سریال های «پژمان»، «ساختمان پزشکان»، «لیسانسه ها» و «فوق لیسانسه ها» همکاری داشته است. او در سریال «لیسانسه ها» ایفاگر نقش دکتر محمود مهاجر است؛ مدرس کلاس های موفقیت و پدر همسر یکی از جوانان اصلی قصه.
بنفشه خواه کاراکتر دکتر مهاجر را با وجود اختلاف سنی زیاد با خودش شخصیتی جذاب ارزیابی و تاکید می کند که بازی در قالب این نقش برایش چالش برانگیز بوده است.
او درباره ایفای نقش محمود مهاجر در سریال «لیسانسه ها»گفت: من در بیشتر سریال های سروش صحت بازی کرده ام، از جمله «ساختمان پزشکان» و «پژمان»؛ سبک صحت را می شناسم و مطمئن هستم که حاصل کار خوب و پرمخاطب خواهد شد، حتی اگر فیلمنامه را هم نخوانده باشم. می خواهم بگویم که او را تا این حد قبول دارم. خوشبختانه «لیسانسه ها» هم توانست در جذب مخاطب موفق باشد و بسیاری از مردم به تماشای این سریال می نشستند.
بنفشه خواه توضیح داد: این کاراکتر به لحاظ سن و سال خیلی از خودم فاصله داشت. من نقش پدر همسر امیرحسین رستمی را بازی می کردم در حالی که اختلاف سنی ما بیشتر از دو ـ سه سال نیست. بازی در قالب چنین نقشی برای بازیگر می تواند چالش برانگیز باشد. البته شخصیت پردازی خیلی خوب بر روی کاراکتر آقای مهاجر صورت گرفته و تمام جزئیات در رفتارهای او لحاظ شده بود. اصولاً یکی از ویژگی های سریال «لیسانسه ها» شخصیت پردازی خوب کاراکترها بود. این شخصیت پردازی باعث شده بود که ارتباط کاراکترها با هم واقعی از آب دربیاید. فکر می کنم مردم آقای مهاجر را دوست داشتند. خودم هم از این نقش آفرینی خیلی راضی بودم و یکی از بهترین تجربه هایم بود.
او در پاسخ به اینکه شغل آقای مهاجر که کمتر به آن پرداخته شده بود، چقدر می توانست یک مزیت برای این شخصیت باشد؟ توضیح داد: او مدرس کلاس های موفقیت است. چنین فعالیت هایی خیلی شفافیت ندارند و نمی دانی کسی که چنین ادعایی می کند واقعا چیز مفیدی برای ارائه دارد یا فقط می خواهد کسب درآمد کند. به هر حال، مهاجر هم دارد از همین طریق روزگار می گذراند و خیلی هم بر روی دکتر و مدرس بودنش مانور می دهد. همین بُعد شخصیتی او هم می تواند برای تماشاگر جذاب باشد.
بنفشه خواه در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه تکیه کلام های دکتر مهاجر مثل «شاد و پیروز باشید» و «سپاس» یا حرکات دستش از کجا آمد؟ یادآور شد: برخی در فیلمنامه آمده بود و بعضی هم در سر صحنه و با همفکری به وجود آمد. سروش صحت کارگردان خلاقی است و در عین حال از پیشنهادها هم استقبال می کند و گارد ندارد. به راحتی می توانی نقطه نظراتت را با او در میان بگذاری و با روی خوش استقبال می کند، حتی اگر در نهایت مورد پسندش نباشد و قبول هم نکند.
او نقطه قوت سریال «لیسانسه ها» را متن آن دانست و افزود: اگر متن یک سریال درست باشد، معمولاً بقیه اجزا هم درست می شود. این موضوع در کارهای طنز اهمیت بیشتری دارد. در حال حاضر و در عرصه طنز نویسندگان خوب و خلاق انگشت شمار هستند و از این لحاظ احساس کمبود می شود. سروش صحت به همراه ایمان صفایی متن خوبی را برای «لیسانسه ها» نوشته بودند و سروش هم به خوبی آن را اجرا و کارگردانی می کرد. صحت کارگردان پروسواسی است و روی جزئیات خیلی حساسیت به خرج می دهد. این مجموعه خوب باعث می شود که بازیگر هم انرژی مضاعف بگیرد و انگیزه بیشتری را برای ایفای نقش پیدا کند. وقتی همه چیز سر جای خودش باشد نتیجه کار هم قابل قبول خواهد شد.
بیژن بنفشه خواه ساخت سریالهایی مثل «لیسانسه ها» را لازم و ضروری دانست و افزود: یکی از امتیازات «لیسانسه ها» این است که با نگاهی متفاوت به مشکلات می پردازد و به بازگو کردن این معضلات به زبانی شیرین اقدام می کند. مردم هم با وجود مشکلات اقتصادی امروز حق دارند که لااقل سریال کمدی خوب ببینند و حالشان بهتر شود. باید برای امثال سروش صحت فرصت بیشتری جهت کار فراهم باشد. حیف است نویسندگان و کارگردانانی مثل او کم کار باشند./ایسنا
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: بیژن بنفشه بنفشه خواه لیسانسه ها سروش صحت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۸۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تهیهکننده نونخ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته میشود
اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون